AQUARUNNING - mącenie w wodzie czy skuteczny trening.

Jeśli chcesz biegać,
przebiegnij kilometr...
Jeśli chcesz zmienić
swoje życie,
przebiegnij maraton.

Emil Zatopek

Nysa

Niedziela   19 Listopad 2017   07:49:41

 START Aktualności 2015 AQUARUNNING - mącenie w wodzie czy skuteczny trening.

AQUARUNNING - mącenie w wodzie czy skuteczny trening.

 Autor: Paweł Matner Sobota,  12 Grudzień 2015,  17:45 Odsłon: 1627 Drukuj 
AQUARUNNING - mącenie w wodzie czy skuteczny trening.

Woda jest naturalnym, przyjaznym środowiskiem dla człowieka. Jej prozdrowotne działanie wykazywano wielokrotnie poczynając już od Archimedesa. Każdy, kto zna twierdzenie Archimedesa, doskonale wie, że ciało zanurzone w wodzie traci na masie. Masa ciała przeciętnego Kowalskiego równa 70 kg na lądzie, w środowisku wodnym jest dziesięciokrotnie mniejsza czyli wynosi jedynie 7 kg.

Zarówno biegacze jak i inni sportowcy mogą doskonale wykorzystać to zjawisko planując swój trening lub rekonwalescencję po kontuzji.

Aquarunning (z ang. bieganie w wodzie) jest nowoczesną metodą uzupełniania treningu oraz rehabilitacji sportowej, która bez wątpienia przynosi wiele korzyści. Nie trzeba daleko szukać, aby znaleźć zawodników korzystających z tej metody treningowej. Przykładem są dobrze znani biegacze z Nike Oregon Project - Mo Farah oraz Galen Rupp, którzy należą do światowej elity biegaczy długodystansowych.

Terapia biegania w wodzie jest obecnie stosowana przede wszystkim przez zawodowców i najlepszych zawodników. Niestety nie jest dobrze znana sportowcom-amatorom, dlatego postaram się jak najlepiej przybliżyć ideę tej skutecznej metody treningowej.

Wyróżniamy dwa rodzaje aquarunningu: bieganie w głębokiej wodzie (deep-water running) oraz bieganie w wodzie płytkiej (shallow-water running).

Deep-water running jest to metoda polegająca na wykonywaniu biegu w głębokiej wodzie z użyciem kamizelki lub pasa wypornościowego, ewentualnie z makaronem. Podczas takiego przemieszczania w wodzie stopy nie mają kontaktu z podłożem, ćwiczymy zatem w pełnym odciążeniu.

Shallow-water running cechuje się bieganiem w płytkiej wodzie, gdzie stopy mają kontakt z podłożem. Metoda ta również wpływa na odciążenie pracujących stawów, jednak nie w tak dużym stopniu jak bieganie w wodzie głębokiej. Tej metody nie możemy wykorzystać podczas usprawniania lub treningu zastępczego w przypadku kontuzji w obrębie kończyn dolnych. Zasadne jest tutaj trenowanie metodą deep-water running.

Wyżej wymienione metody biegania w wodzie płytkiej oraz głębokiej można praktykować biegając w miejscu, podczas gdy jesteśmy przytrzymywania za linę lub tradycyjnie biegając wbrew oporowi wody. Drugi sposób wydaje się bardziej funkcjonalny i naturalny ze względu na brak ograniczeń kompleksu biodrowo-miedniczno-lędźwiowego.

Korzyści biegania w wodzie jest wiele, poczynając od leczniczego działania hydroterapii, przez aspekty fizjologiczne i biomechaniczne, na czysto treningowych kończąc.

Oto niektóre z nich :

Lecznicze działanie hydroterapii:

ucisk tkanek miękkich

mikromasaż

wzrost ciśnienia śródbrzusznego

trening mięśni oddechowych (utrudnienie wdechów i ułatwienie wydechów uzyskane przez ciśnienie hydrostatyczne wody)

wyzwolenie diurezy na drodze odruchowej i hormonalnej

wzmożony przepływ krwi żylnej z obwodu do serca

wzrost objętości wyrzutowej serca i pojemności minutowej serca ( symulacja treningu wytrzymałościowego)

trening wyszczuplająco-ujędrniający

Aspekty fizjologiczne, biomechaniczne, treningowe:

wzrost maksymalnego poboru tlenu

aquarunning jako efektywny trening wytrzymałościowy

wzrost siły mięsni kończyn górnych i dolnych

szybsza regeneracja/powrót do treningu - niwelowanie DOMS’ów, czyli "zakwasów"

trening zmniejszający obciążenie stawów obwodowych i kręgosłupa

trening w odciążeniu ( idealny po kontuzjach)

praca z oporem ciągłym, jednostajnym na początku, w trakcie i na końcu ruchu- imitacja treningu z oporem pneumatycznym

praca mięśni o charakterze ekscentryczno-koncentrycznym, co ma zasadniczy wpływ na kształtowanie mocy

trening stabilizacji tułowia ( zapobieganie wychyleniom tułowia w różnych płaszczyznach)

trening mięśni głębokich

Aquarunning jest metodą treningową prowadzącą do zmian czynnościowych jak i funkcjonalnych naszego organizmu. Adaptacje te, mogą zatem wpływać na szybszą i efektywniejszą rehabilitację, poniesienie poziomu sportowego poprzez poprawę parametrów wydolnościowych oraz poprawę techniki biegu.

Stosowanie tej niezwykle innowacyjnej metody w treningu i rehabilitacji jest skuteczne w wyżej wymienionych obszarach. Bieganie w wodzie to powszechne, dostępne i tanie rozwiązanie w uzupełnieniu programu treningowego i powrotu po kontuzji, które przynosi wiele korzyści.

Matner Paweł

MATNER RUNNING TEAM

www.matnerrunning.pl

web.facebook.com/pawelmatner

PIŚMIENNICTWO :

1. Błaszczyk J.: Wpływ aktywności ruchowej w basenie solankowym na podstawowe czynności życiowe i odczuwanie bólu. Praca magisterska, Toruń2012

2. Brukner P.: Kliniczna Medycyna Sportowa. DP Publishing, Warszawa 2010

3. Kowalski T.: Aquajogging-bieganie w wodzie. Bieganie, maj 2011

4. Mika T.: Fizykoterapia. PZWL, Warszawa 2013

5. Reilly T., Cable N.T., Dowzer C.N.: The efficacy of deep-water running. Contemporary Ergonomics, London 2002 :180-184

DODAJ KOMENTARZ

Mapa serwisuNewsletterKontaktFormularz kontaktowyPolityka prywatności

AQUARUNNING - mącenie w wodzie czy skuteczny trening.

Copyright © 01-01-2009 Hinosz!